När ett IT-projekts komplexitet och omfattning växer är det i många fall läge att dela upp projektet i mindre delar grundat på strukturen för lösningen som ska utvecklas. När fördelningen har genomförts måste delsystem identifieras för att sedan delas ut och utvecklas av respektive arbetslag. Ett problem med fördelningen som många projekt stöter på är att det kan vara svårt att genomföra uppdelningen då den i delsystem oftast baseras på tekniska grunder.
För att sköta visionen i komplexa system krävs det att man ständigt förvaltar projektets vision. Det kan göras på flera olika sätt, nedan listar vi 4 nyttiga tips som kan hjälpa dig att uppnå det.
- Samordning - Det måste finnas tillräcklig samordning så att risken av att det som respektive arbetslag utvecklar inte blir inkonsekvent.
- Översikt - Innan uppdelningen av olika ansvarsområden sker behöver det göras en övergripande design av hela systemet utifrån användarens perspektiv. Alla som deltar i designprocessen behöver ha samma målbild och uppfattning om den grundläggande visionen och helheten.
- Samarbete - Det måste finnas ett kontinuerligt samarbete kring lösningen då den ständigt kommer att utvecklas och påverka projektets vision under sin livstid.
- Dokumentation - Det mest förekommande sättet att göra det idag är att skriva olika typer av dokument innehållandes projektspecifika designregler, specifikationer eller andra typer av beskrivningar. Det finns uppenbara fördelar med att dokumentera sitt arbete. Den största nackdelen är däremot att det gång på gång har visat sig att även kollegor som arbetar med samma projekt har svårt att tolka abstrakta begrepp som visioner på ett entydigt sätt. Det blir därför mycket viktigt att ständigt under arbetet ha ett gott samarbete.
Kontakta webbyrån på 018-10 71 10 eller maila oss på info@theclever.co så hjälper vi dig med ditt nästa projekt.