Google använder över 200 signaler för att avgöra hur de ska ranka hemsidor - några av dessa signaler baseras på hemsidans innehåll. Den goda nyheten är att det är enkelt att SEO optimera dessa signaler då de har en direkt anknytning till innehållet på hemsidan. Det primära målet med SEO är att öka din rank vid en sökning. Vi ger dig 6 konkreta tips för hur du kan öka synligheten på webben.
Optimera din lokala inlänkning
Ändra adressen till din sida med mål till den stad du befinner dig i. Låt oss säga att du bedriver ett bageri och att du vill öka din synlighet i sökmotorer när folk söker på "Bageri Lund”. Skapa en undersida med adressen sökvägen "/bageri-lund" och fyll den med relevant innehåll gällande din verksamhet i Lund.
Förbättra din meta titel
Optimera meta titeln för alla dina sidor. En meta titel representerar det namn av sidan som syns i webbläsare. Den används av sökmotorer när din sida visas i ett sökresultat och har en stor påverkan i rankningen av din sida. Inkludera ditt nyckelord i din titel, tex. "En super bra titel | Bageri i Lund".
Förbättra din meta beskrivning
Skapa en bra meta beskrivning för alla dina sidor. Meta beskrivningen har ingen större påverkan på rankingen. Det är den text som syns under titeln i sökmotorer och en tilltalande beskrivning ökar chanserna till ett klick. Beskrivningen är som mest optimalt mellan 120 - 158 tecken.
Förbättra dina rubriker
Du kan förbättra dina rubriker genom att strukturera upp de i en korrekt hierarki. En bra regel att följa är att endast ha ett h1 element per undersida. Din h1 är som titeln på en bok, h2 som ett kapiteltitel och resterande är undertitlar.
Optimera dina bilder
Det är inte ovanligt att bildoptimering många gånger glöms bort. Namnge dina filer med ett beskrivande namn, tex. bageri-lund.jpg och tilldela även dina bilder en tydligt beskrivande text genom att tillämpa alt attributet på bildelementet.
Använd schema markup till företagsadressen
Lägg till schema markup till företagsadressen på innehållssidan som länkar till din Google My Business profil. Schema markup hjälper sökmotorer att identifiera vad för typ av innehåll som finns på en sida och har en betydande roll på hur du rankas i sökmotorer.
Kontakta webbyrån på 018-10 71 10 eller maila oss på info@theclever.co så hjälper vi dig med din sökmotoroptimering.